Uit een ijzersterke lijst van 15 finalisten verkiest Business Insider de Porsche Panamera als de Auto van het Jaar 2017. De Duitse sportsedan verslaat daarmee de elektrische Chevy Bolt, een Ferrari en twee Volkswagens.
Onze collega’s in de VS testten dit jaar meer wagens dan ooit voor de jaarlijkse verkiezing van Business Insiders Car of the Year. En hoewel de Chevy Bolt (in Nederland bij de Opel-dealer verkrijgbaar als de Ampera-e) werkelijk een meesterwerk is, met zijn volledig elektrische actieradius van bijna 400 kilometer, scoort de Porsche Panamera toch beter.
Tekst gaat verder onder de foto
We kregen de kans om de Panamera in twee uitvoeringen te testen: de turbo en de 4S. Beide modellen overtuigden ons met het luxe interieur, de wegligging, het vermogen en de stijlfactor.
De stijl zegt u? Was de Panamera nou niet juist de meest controversiële Porsche ooit gebouwd? Het achterwerk in fastback-stijl en de opvallende proporties vormen al sinds de lancering in 2009 een heftig twistpunt onder vrienden en vijanden van Porsche. Maar ondanks dat bloggers en autojournalisten schande spraken van de uitgerekte ‘power sedan’, bleek de auto commercieel een schot in de roos. De tweede generatie, die dit jaar uitkwam, is wat ons betreft de beste auto die je voor dit geld kunt aanschaffen. En dat is niet weinig. Want in Nederland begint de Panamera bij een prijskaartje van 109.700 euro.
Tekst gaat verder onder de foto
Wat maakt deze wagen dan zo goed dat zoveel mensen 'm aanschaffen? Het is een cliché dat sommige auto's je een andere persoon maken achter het stuur - vaak in negatieve zin - maar bij de Panamera is het echt waar. Alles aan deze auto schreeuwt klasse in kwaliteit van materialen en ontwerp. Glijd achter het stuur en het is je acuut duidelijk waarom veel mensen Porsche als 's werelds beste automaker zien.
Criteria voor de top 15
Onze criteria om de top 15 te selecteren waren vrij simpel: de auto moet in het voorbije jaar nieuw uitgekomen zijn of in elk geval een aanzienlijke update hebben ondergaan. Minstens twee van onze recensenten moeten erin gereden hebben.
Verder keken we naar de business case, hoezeer de auto objectief een goed product is en of die zich onderscheidt van de concurrentie. Uiteindelijk kwamen we tot een lijst van 15 auto's die een aardige dwarsdoorsnede van de markt vormt.
Het klopt natuurlijk dat we afstevenen op een toekomst waar de auto veel minder populair zal zijn. Waarin steeds minder mensen een persoonlijk voertuig nodig zullen hebben. Maar wij kregen de Panamera niet uit ons hoofd nadat we alle andere auto's testten.